Mina data---------Mål---------Träningsplan---------Motionskajaken---------Paddel---------Förkyld---------H-båt---------Kajakprovardag

tisdag 27 oktober 2009

Paddelmaskin?

Det är svårt att få till paddlingsrundor under den mörkare delen av året. Jag skulle vilja ha möjligheten att paddla maskin. Att köpa en ny ligger utanför min budget. Det finns inte någon klubb inom lämpligt avstånd. Bygga en själv, går det? Vad krävs? Fläkt som broms? En friktionsbroms? Någon som byggt hemma? Jag har en idé, men kan den genomföras med gott resultat?

12 kommentarer:

  1. Du skriver att du har en idé. Hur låter den?

    Olle

    SvaraRadera
  2. Hej Olle,
    Det är svårt att förklara, men två cykelbakhjul med frihjul och blockskivor istället för kugghjul och en enklare fläkt på varje för att få luftbroms. En lång gummitamp (och tamp) till varje sida av paddelskaftet för att få ett jämnt motstånd i draget och lagom anläggningskraft mot blockskivorna. Kanske en spännbandsbroms i fälgen. Får jag tag på ett par treväxlade nav tror jag det har möjlighet att bli riktigt bra.

    SvaraRadera
  3. Hej
    Jag tror att du klarar dig med ett bakhjul om du monterar det bakom själva bänken och en dubbel remskiva. Spännbandsbroms blir alldeles för mycket motstånd, troligen även treans växel om du har ett växelnav. Själv har jag ett bakhjul från en racer med shimanofrinav för 9-delat kranspaket och en dubbelremskiva monterad istället för kransarna. Hela paketet är monterat i en cykeltrainer, tänkte att man skulle bromsa hjulet med trainerns reglerbara magnetmotstånd. Men det blev alldeles för tungt. Istället tejpade jag ekrarna parvis för att på så sätt tillverka en fläkt! Två lååånga gummicorder och skotlina som matchar remskivorna samt lite skotblock för att bryta gummicorden några ggr fram och tillbaks. Det är allt som behövs!
    Om du vill utrusta det hela med lite lull-lull så kan man hänga på en cykeldator och ställa ned den på minsta tänkbara hjulstorlek, blir hyffsat naturtroget beträffande hastigheten.
    En annan fördel med hjulet bakom dig är att du får en lugnare och mer linjär dragning av skotlinan när den möter remskivorna.
    Nu orkar jag inte skriva mer, maskinen väntar!

    Olle

    SvaraRadera
  4. Tack så mycket! Nu kan jag sätta igång och bygga.

    SvaraRadera
  5. Glömde en detalj ang lull-lull utr. Ställ om hjuldiametern till 5tum, (om det går) och till miles/h annars blir det lätt en glädjemätare och det vill man väl inte ha, eller?
    Olle

    SvaraRadera
  6. En fråga. När du använder en dubbel renskiva blir det väl en del bromsande friktion av icke dragsidas återfjädring. Påverkar den friktionen totala bromsverkan mycket?

    SvaraRadera
  7. Hej Putte
    Du tänker helt rätt men det är så klurigt att friktionen är som störst när du påbörjar (isättningen) på nya sidan sen minskar ju spänningen i gummicord/skotlina mer och mer. Det är väl så även när man paddlar på riktigt.

    Men skillnaden i friktion, om man lyfter av ena skotlinan jämfört med att ha bägge linorna på, är liten under större delen av paddelrörelsen.

    Sen spelar diametern på remskivan en stor roll hur mycket friktion du får på returen. Ökar du diametern minskar du dragkraften. Hjulet går långsammare och du måste troligtvis bromsa upp det med någon typ av broms. Samtidigt som returfriktionen ökar. Om dom krafterna tar ut varandra vet jag inget om! troligen får du problem med att linan inte vill fjädra tillbaka, om du inte spänner gummicorden riktigt mycket. Min remskiva är från JULA med en diameter på 85 mm med uppsvarvat centrumhål så den passar på kassettbodyn på hjulet
    Lycka till
    Olle

    SvaraRadera
  8. Det där skulle jag vilja se en bild på....låter ju överkomligt att skaka ihop i garaget.

    /LaRs

    SvaraRadera
  9. Hej Lars,
    Att jag inte tänkt på det. Har du ett par bilder Olle är jag naturligtvis också intesserad av dem. När jag fått till något som liknar en paddelmaskin lägger jag naturligtvis ut bilder på bloggen.
    Mejl: patrik.kjellman(at)home.se

    SvaraRadera
  10. Hej grabbar
    Kan ni vänta till helgen? Håller på med några uppdateringar

    Olle

    SvaraRadera
  11. Visst Olle, även om vänta är tung;-)

    SvaraRadera
  12. Verkar kul ser fram mot bilder.

    / Anders

    SvaraRadera