Mina data---------Mål---------Träningsplan---------Motionskajaken---------Paddel---------Förkyld---------H-båt---------Kajakprovardag

tisdag 24 mars 2009

Paddelvård och paddelfakta



Upptäckte att höger blad var lite dåligt limmat sist jag paddlade. Idag har jag fått det på plats igen med smältlim. Passade på att tejpa skarvar och att laga små skador med epoxy och vattenslipa dem släta efteråt. Låsningen fick dessutom en överhalning. Nedan lite data på paddeln och hur jag paddlar den nu.

Paddel: Kajner 1 XS, skaft 3399, högerblad 18086, vänsterblad 18090
  • Material blad: Nanokolfiber med infused epoxy
  • Material skaft: Prepreg kolfiber
  • Total längd: 2220 mm (max 2270 mm)
  • Skaftlängd: 905 mm (max 955 mm) mellan bladhylsor
  • Skaftdiameter: 29 mm
  • Bladlängd: 655 mm - 90 mm bladhylsa (fasade)
  • Bladbredd: 140 mm enligt Kajner. Lite mer enligt mig.
  • Bladarea: ?
  • Delning: Slangklämma med +-90 grader graderad vridjustering och + 50 mm längdjustering
  • Greppvidd: 900 mm
  • Mått mellan armbågar: 1060 mm
  • Greppyta: Vattenslipad med 600 papper
  • Vinkel: 50 grader, högerfattning
  • Vikt: 740 g + delning enligt Kajner

5 kommentarer:

  1. Hur mycket väger du? Väger själv 76 kg och funderar på Zedtech TT eller Zedtech TCR. Har en Cayenne, men då jag har en riktig havskajak också, funderar jag på att byta till något snabbare. Funderade du på TCR?

    SvaraRadera
  2. Hej,
    Jag väger 89 kg, och jag funderade på flera olika kajaker. Cayenne (paddlar i havet), VKV 101 (kanske för liten för mig), TT, Viper 51, Cobra, Sleipner, TCR och fler där till. Frågade Magnus på Paddelkraft och han rekommenderade TCR:n för vikter mellan 65 till 80 kg om jag kommer ihåg rätt. Hans sa även att vägde jag över 85 var TT ett brättre val. Därav blev det en TT.

    SvaraRadera
  3. Tjenare

    Jag var bara tvungen att rusa ut i garaget. Vi har samma typ av paddel. Jag är 179cm/78kg. Har samma bredd som dig mellan armbågarna. Hör och häpna vi har inte bara samma paddel utan har landat på samma mått oxå.

    /LaRs

    SvaraRadera
  4. Hej Lars,
    Nästan så jag tror att jag hamnat rätt då. Jag tänkte att jag inte skulle kapa för mycket när jag köpte paddeln, men när jag paddlar nu tycker jag att det känns bäst att greppa intill bladhylsorna (900).

    SvaraRadera
  5. Jag kapade min Kajner 1 XS 4 cm idag...Efter helgens läger i Flämslätt kändes paddeln för lång.

    SvaraRadera