Mina data---------Mål---------Träningsplan---------Motionskajaken---------Paddel---------Förkyld---------H-båt---------Kajakprovardag

söndag 19 april 2009

Motionskajaken - Zedtech TT

Jag valde att köpa en kajak byggd efter de danska turbåtsreglerna. Grunder för valet:
  • Min vikt passar ihop med kajaken och vikten på kajaken underlättar för mig att nå mitt mål.
  • Relativt lätt för en nybörjare att lära sig paddla en turbåt. Paddlas som en tävlingskajak.
  • Tar lite mer sjö än en del föregångare (högre fördäck). Jag tränar i havet.
  • Tillräckligt snabb, så nu är det bara upp till mig.
  • Det finns begagnade till rätt så bra pris på köp och sälj sidorna. Min var använd 1 år när jag köpte den i Februari 2009.


Min Zedtech TT:
Materialutförandet kallar Zedtech Training men Paddelkraft kallar det Club.
Uppbyggnad: Glasfiber med kolfiber/aramidfiber-förstärkningar och spheretex som distansmaterial. Hartset är epoxy och båten vacuumlamineras. Info på Paddlingswiki om lamineringsmetoder och material.
  • Färg skrov: Jet Black - RAL9005, metallic
  • Färg däck: Sulfur Yellow - RAL 1016, pärlande
  • Längd/bredd: 520 x 51 cm
  • Vikt min TT: 13,5 kg
  • Roder: Stort maratonroder i kolfiber
  • Sits: Låg racingsits och rotationssits
  • Fotstöd/mothåll: Standard/foot strap med pinnstyrning och styr-dyneema
  • Avstånd från fotstöd till akterkant sits: 102 cm, längd fotsula till svanskota: 107 cm
  • Bredd vid isätt (145 cm för om inv.akterkant sittbrunn): 30,4 cm
  • Sittbrunnsöppning inv/utv:

3 kommentarer:

  1. TT:n är en jättefin båt som vi testade till kanotklubben i Helsingborg. Klubben valde dock att köpa Viper 51 som är nästan likadan men som har lite bättre kurssatbilitet, tyckte vi. Det bästa med TT:n är hur lätt man kan ändra sitsen.

    SvaraRadera
  2. Jag kan varmt rekommendera att du testar Zedtechs rotationssits. Jag har en sån i min Swift och den sitsen är verkligen kanonskön.

    /LaRs

    SvaraRadera
  3. Hur kursstabil TT:n är kan jag inte uttala mig om, har inte provat någon annan turbåt och har för lite erfarenhet. Kanske längre fram...
    Jag tror inte jag kan hålla mig ifrån en genväg till bättre teknik, men jag skall nog bli lite stabilare före jag provar rotationssits.

    SvaraRadera