Var i Malmö och fick låna en Zedtech Cayenne av Paddelkraft för en provpaddling. Paddlade kanalen runt Malmö centrum (ca 5 km). Några tempoökningar och en längre intervall med lite balansövningar som avslutning. Denna Cayenne var utrustad med släproder, dubbla skott, kajaksportlucka på akterdäck, pinnstyrning, låg racingsits och reprigg. Jag glömde tyvärr sätta på mig pulsklockan, så inga hårda data.
- Sittbrunnen var rymlig. Gott om plats för mig att paddla med rotation och arbeta med benen. Det höga fördäcket gjorde att sittbrunnen kändes extra stor. Cayennen är något bredare än TT:n vid isättet, men jag kände inte av det så mycket. Styrningen kändes bra och släprodret gav bra verkan.
- Jämfört med TT:n tyckte jag att Cayennen var mer slutstabil men lika topprank. Det gav en lite tryggare känsla. Skrovet är aningen plattare i botten och har mer volym i fören, både på höjden och i botten. Cayennen borde ta sjön torrare än TT:n.
- Farten tycker jag var rätt så likvärdig men i tempoväxlingarna tycker jag att det var lite trögare än med TT:n. Det beror nog på att Cayennen väger ca 5 kg mer.
- Stuvutrymmet i aktern rymmer säkert ett tält, liggunderlag, sovsäck, kök, mat, vatten, ombyte och kanske ett vedträ, om man packar lätt och rätt.
- Min känsla av Zedtech Cayenne är att jag skulle kunna använda den till fler aktiviteter och att det skulle ge mer nöje och mer paddling. Ett bra kajak att utvecklas till en bättre paddlare i och våga sig på nya utmaningar i.
Tack Magnus Siverbrant för lånet!
Den ser fin ut även om ICF-vecket bakom sittbrunnen andas 1990-tal...
SvaraRaderaHar du lite mer högupplösta bilder på botten och sitsen?
Hej Erik B,
SvaraRaderaBilden borde vara klickbar, men är det ej. Jag vet inte vad som hänt... Sitsen är Zedtechs låga racingsits med skumplaststöd för höfter i sidled. Den tidigare ägarens tillägg efter egen smak.
Jag håller med om att ICF-vecket inte är Cayennens vackraste drag, men det ger ett starkare akterdäck och mer plats för packning närmast brunnen, vilket jag tycker är bra.