Mina data---------Mål---------Träningsplan---------Motionskajaken---------Paddel---------Förkyld---------H-båt---------Kajakprovardag

söndag 22 mars 2009

Balansträning och simturer

Jag har problem att ställa in kajaken så att jag kan paddla obehindrat. Naturligtvis påverkar det mig att det är kallt i vattnet (lite skraj är jag) och att jag måste använda våtdräkt, våtskor och att paddeln är nästan ny plus att jag inte har paddlat med pinnstyrning tidigare. Det senaste har jag kunnat ta i lite utan att slå runt så jag tog med mig pulsklockan i lördags för att se hur fort det går. Varje gång jag kom upp i ca 9 km/h skar båten och svängde åt ena eller andra sidan och jag hade mycket svårt att parera med rodret eller parera genom att luta båten. Det blev en simtur iland igen. Jag uppskattar verkligen inte längre simturer så här års. När jag kom hem började jag fundera hur jag skulle göra för att få ordning på att båten skär. Större roderutslag och mer sträckta rodervajrar kanske hjälper? Skall jag flytta bak tungdpunkten? Det är nog bäst att jag frågar Paddelkraft. Siven svarar snabbt på mejl och hans råd var att flytta fram vikten, öka roderutslaget och vajerspänningen. Om jag inte fick ordning på styrningen kunde jag byta till ett racingroder som har bättre bett i vattnet. Har ett marathonroder idag. (Det var tur att jag skulle flytta fram tungdpunkten för sitsen var så långt bak det gick.) Jag får prova vi nästa tillfälle. Hoppas att det underlättar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar